Mens al fokus er på elbiler som løsningen på en grøn vejtransport, har SUV’erne (Sport Utility Vehicle) de seneste 10 år i al ubemærkethed været den næststørste bidragyder til stigningen i verdens CO2-udledning. Det viser beregninger, som Det Internationale Energi Agentur, IEA, har foretaget. IEA sætter dermed fingeren på et af de helt store strukturelle problemer i udviklingen af bilparken.

Figur 1

SUV'ere står for en tredjedel af verdens nysalg af biler

Kilde: Det Internationale Energi Agentur og Danmarks Statistik

 

I 2018 udgjorde salget af elbiler omkring to pct. globalt og i Danmark. SUV’erene derimod tegnede sig for en tredjedel af det globale salg og for mere end en femtedel af det danske. Salget af SUV’ere har været stigende i årevis, og den udvikling har betydet, at 35 mio. SUV’erne i 2010 er blevet til 200 mio. i 2018. Den enorme popularitet over alt på kloden er et problem, fordi de udleder ca. 25 pct. mere CO2 end almindelige biler.

SUV’ere har bidraget mere til væksten i CO2-udledningen end luft

Faktisk forbruger de så meget diesel og benzin, at SUV’erne alene er den næst største bidragyder til stigningen i verdens samlede CO2-udledning siden 2010 kun overgået af el-produktionen. SUV’ernes vækst i udledningerne på 544 mio. ton CO2 er således foran ”Usual Suspects” som luftfart (233 mio. ton) og tung industri (365 mio. ton), der også inkluderer den energikrævende stål- og cementproduktion.

Figur 2

SUV'ere er anden største bidragyder til væksten i verdens CO2-udledninger

Kilde: Det Internationale Energi Agentur

 

Forbrugernes forkærlighed for SUV-modellernes sikkerhed, størrelse, tyngde og udsyn er samtidig dårligt nyt for elbiler, fordi det er svært at producere elbiler, der lever op til firehjulstrækkere og andre SUV’eres kvaliteter.

 

Bilfabrikanterne har i årevis arbejdet på at forbedre brændstoføkonomien i de konventionelle biler. Det er lykkedes. De mere effektive motorer har betydet en brændstofbesparelse i mindre personbiler på to mio. tønder olie dagligt. Til gengæld har SUV’ernes udbredelse alene betydet, at olieforbruget er øget med tre mio. tønder olie dagligt til trods for den generelt bedre brændstoføkonomi i biler.

 

IEA forventer, at der frem mod 2025 vil komme ca. 350 nye elbil modeller p markedet, og fremskrivninger fra bilbranchen selv tyder på en tidobling af antallet af solgte elbiler årligt i 2030 til 20 mio. Samlet ventes elbiler at udgøre syv pct. af verdens samlede bilpark til den tid. Det betyder, at 93 pct. stadig kan forventes at være drevet af benzin eller diesel. Det kommer ikke til at gøre vejtransporten grøn. Specielt ikke hvis en stor del af de resterende 93 pct. er tunge SUV’ere.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.